O rety! Już w przedszkolu flażolety!
Innowacja pedagogiczna z edukacji muzycznej
w Przedszkolu nr 43 „U Krecika Szybownika”
Od marca 2021 roku realizowano innowację pedagogiczną z edukacji muzycznej z wykorzystaniem flażoletów. Autorką innowacji jest Anna Miszewska
– nauczyciel Przedszkola nr 43 „U Krecika Szybownika”, doradca metodyczny Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli Innowacją zostały objęte dwie grupy przedszkolne. Innowacja skierowana jest do dzieci przedszkolnych
i dostosowana do ich indywidualnych potrzeb, a także specyfiki grupy.
Celem innowacji jest rozwijanie kompetencji kluczowej w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej. Treści programowe innowacji zawarte są w obszarze podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Na podstawie innowacji „O Rety! Już w przedszkolu flażolety?” został opracowany i realizowany program zajęć umuzykalniających. Umuzykalnienie prowadzone było, zgodnie z planem rozkładu zajęć dodatkowych i harmonogramem zajęć flażoletowych.
Efekty działań innowacyjnych w drugim semestrze
Dzieci:
- przygotowywały repertuar flażoletowy na uroczystość z okazji:
- Dnia Ziemi ,
- Dnia Mamy i Taty,
- Dnia Dziecka,
- Pożegnania Przedszkola,
- Powitania wakacji,
- brały udział w filmach pokazowych dla nauczycieli i rodziców
Podczas filmów dzieci prezentowały:
- granie melodii z układem 3 palcowym,
- rytmizację piosenek,
- granie w kanonie,
- granie solo,
- łączenie gry z tańcem i ruchem.
Dzieci podejmowały również próby gry na instrumencie metodą bałwankową,
poznawały możliwości instrumentu dętego jakim jest flażolet, improwizowały
i tworzyły własne melodie na flażolecie.
Ponadto materiały dydaktyczne, audiowizualne z technik i metod wykorzystanych do zajęć dodatkowych opartych na innowacji zostały przekazane innym nauczycielom w ramach wymiany doświadczeń zawodowych. Flażolet uczy dzieci pamięci matematycznej, sprawności manualnej, koordynacji ruchowej, wzrokowej, skupienia uwagi, działania w zespole, zdyscyplinowania. Pobudza intelekt, a przede wszystkim uwrażliwia słuch muzyczny. Nauka gry
na flażolecie będzie dobrą bazą przygotowującą dzieci do nauki gry na flecie
w szkole. Na etapie przedszkola dzieci mają możliwości gry co najwyżej melodii 3 palcowych, nieliczne uzdolnione muzycznie i manualnie dzieci potrafią grać bardziej skomplikowane melodie. Inwencja twórcza nauczyciela
ma niewątpliwie duże znaczenie w wykorzystaniu instrumentu jakim jest „flecik polski” .