PROGRAM ZAJĘĆ - DOŚWIADCZENIA I EKSPERYMENTY W EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ  

 

Małe dzieci zawsze są ciekawe świata, zadają mnóstwo pytań, lubią dowiadywać się nowych rzeczy, odkrywać, poznawać. Jednym ze sposobów zaspokojenia ciekawości dzieci są zabawy badawcze i eksperymenty. Poprzez realizację tej innowacji chciałybyśmy zaspokoić te naturalne potrzeby dziecięce, a przy okazji stworzyć im możliwość do rozwijania myślenia, kreatywności, uczyć porównywania, wyciągania  i formułowania wniosków.

 

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA INNOWACJI

 

Prowadzone przez nas zajęcia będą inspirowały do działań twórczych oraz wyzwalały dziecięcą wyobraźnię. Dzieci będą rozwijały nie tylko kompetencje dotyczące nauk przyrodniczych, technologii  i inżynierii, ale także pewność siebie  i wiarę we własne możliwości. Przedszkolaki będą doskonaliły również kompetencje społeczne ucząc się współpracy, współdziałania, a także kompetencje językowe opisując obserwowane zjawiska.

W trakcie zajęć dzieci będą miały okazję poznać różne substancje oraz ich właściwości. Przedszkolaki podczas wykonywania eksperymentów będą doskonaliły koncentrację uwagi (słuchanie poleceń), umiejętność organizacji pracy. Dzięki zabawom sensoplastycznym będą rozwijały motorykę małą, kształtowały wyobraźnię.

Przez rozwiązywanie postawionych przed dziećmi problemów będziemy starały się prowokować je do szukania zależności, określania przyczyn i skutków, wyciągania wniosków. Poprzez udział w zabawach badawczych przedszkolaki będą nie tylko zdobywały nową wiedzę, ale również dobrze się bawiły.

Głównym założeniem programu jest zaspokojenie dziecięcych potrzeb, zachęcenie do kreatywnego myślenia, stwarzanie sytuacji sprzyjających odkrywaniu świata, a przede wszystkim zachęcenie do czerpania radości płynącej z odkrywania czegoś nowego. Realizacja programu pozwoli dzieciom dostrzec, że otaczający je świat skrywa wiele tajemnic, które warto odkrywać.

 

 CEL GŁÓWNY INNOWACJI

 

Rozwijanie zainteresowań dzieci, zachęcenie do aktywnego poznawania otaczającego świata, poznanie jego wielorakości i złożoności oraz nauczenie dzieci prowadzenia obserwacji.

 

 CELE SZCZEGÓŁOWE

 

Dziecko:

- formułuje proste pytania,

- rozwija postawę ciekawości, jest twórcze,

- poszerza wiedzę, wzbogaca słownik czynny i bierny o nowe pojęcia,

- kształtuje zdolność do analizowania,

- nabiera wiary we własne możliwości,

- umiejętnie korzysta z prostych narzędzi takich jak lupa, pipeta,

- wyciąga wnioski z przeprowadzonych doświadczeń,

- podejmuje próby samodzielnego wykonywania doświadczeń,

- rozwija zainteresowania przyrodniczo-techniczne,

- współdziała z innymi podczas wspólnej zabawy

- poprawnie nazywa badane zjawiska i przedmioty

- jest ciekawe świata,

- wzbogaca swoją wiedzę o otaczającym je świecie.